Verstandig om daar nu al rekening mee te houden!
Het rapport van onderzoeksbureau Intelligence Group, een onderzoeks- en adviesbureau op het terrein van de arbeidsmarkt, liegt er niet om. Zij voorspellen een personeelstekort van 500.000 werknemers in 2015! Vergrijzing is een belangrijke oorzaak, maar dat is niet het enigste.
Denk ook aan de beperking van immigratie en dat juist Nederlanders gaan emigreren, of dat de Nederlandse wegen dichtslibben en werknemers dichter bij huis willen werken.
Bovenstaande bericht zal iedere werknemer doen glimlachen. Zij hebben straks de keus om te werken voor het een werkgever die precies aan hun behoefte voldoet. Vul maar in; salaris, carrière en opleidingmogelijkheden, een fijne werksfeer of thuis kunnen werken. En wat te denken over secundaire zaken als kinderopvang of korting op verzekeringen etc.
Bij ondernemers/werkgevers zal dit bericht een andere reactie geven. Ik noem er 2. De eerste is de struisvogel tactiek of het als slachtoffer maar afwachten. En de tweede is in actie komen zodat werknemers met plezier bij jou blijven of willen komen werken.
Wat ga jij als ondernemer doen?
Heb jij je wel eens af gevraagd waarom iemand graag bij jou werkt?
(Vergeet het salaris, dat krijgen ze ook bij een ander bedrijf.) Een laag ziekteverzuim is een signaal.
En een goed personeeltevredenheidsonderzoek kan veel bloot leggen.
Maar hierdoor krijg je nog geen antwoord op de vraag waarom men graag voor jou werkt!
Waarom wil men verbonden zijn aan jouw bedrijf?
Is men trots op het bedrijf?
Vertelt men op verjaardagfeestjes of andere gelegenheden met plezier waar men werkt?
Moet je dit als ondernemer weten?
Als jij de STRESS voor wilt blijven om geen personeelstekort te krijgen in 2015 is het antwoord JA! JA! JA!
Kijk nog eens goed naar de kop van deze blog! Het voortbestaan van jouw bedrijf kan hier van af hangen!
Dus leg je oor te luister bij je werknemers en hoor wat goed is en nog beter kan.
Zij weten je haarfijn te wijzen op verbeterpunten.
Luister en luister. Zeg ook dat je graag luistert, en dat jij daar veel van leert.
Laten wij ook veel van elkaar leren. Was jij al bewust van het tekort op de arbeidsmarkt? Zo ja of zo nee, wat ga je er aan doen? Deel hier je gedachte!
Anne Raaymakers zegt
Ik denk dat bedrijven tot 2015 maar heel weinig tijd hebben om het een en ander te veranderen, zodat zij straks niet een bedrijf zijn waar personeel wegloopt of weinigen willen werken omdat er zo veel andere keuzes zijn. Niet alleen werken aan de arbeidsomstandigheden en personeeltevredenheid, maar zeker ook aan imagoverbetering.
Het feit dat nog heel veel bedrijven niks met social media doen speelt hier ook een rol in. Niemand leest nog personeelsadvertenties in de krant. Op internet en in social media is het te doen en op LinkedIn liggen cv’s voor het oprapen. En dat niet alleen, met social media kun je, samen met je tevreden en loyale medewerkers zorgen voor een goed imago, zodat mensen als vanzelf bij jouw bedrijf willen werken. Leuke bijkomstigheid is, dat als mensen graag bij je bedrijf willen werken, klanten als vanzelf komen.
ansjelienavogels zegt
Dankjewel Anne,
Je hebt helemaal gelijk. Als je social media nog niet gebruikt heb je grote kans om de boot te missen. Maar vooral je laatste opmerking over
hoe je met tevreden en loyale medewerkers je imago zo kunt verbeteren dat er klanten op af komen, moet ondernemers aan het denken zetten.
Ken jij ondernemers die er bewust mee bezig zijn?
mariette zegt
struisvogelpolitiek? dat is al 20 jaar het geval. de vergrijzing komt echt niet als verrassing voor bedrijven.
ansjelienavogels zegt
Klopt Mariette,
En pas een kleine 10 jaar geleden richten sommige bedrijven zich daar al op. En inmiddels doen dat iets meer bedrijven.
Komen we op een huidig percentage van 3 procent! De ambtenaren, politie, gezondheidszorg weten het. Kunnen ze er iets aan doen?
Natuurlijk wel, alleen zijn deze instanties gevangen in politieke besluiten die “helaas” niet vooruit kunnen kijken.
Maar Mariette, denk eens aan de bakker, het loodgietersbedrijf, de kinderopvang en nog vele andere bedrijven. Voor hen komt dit wel
als een verrassing. En ik hoop dat vooral zij wakker worden, er mee aan de slag gaan en niet het onderspit delven.
Die grote instanties overleven wel, oké met minder mensen, maar zij gaan niet failliet. De kleine ondernemer wel!
Dus Mariette, jij weet ervan en bent er mee bezig, heb jij tips om vooral de kleine ondernemer te waarschuwen en te helpen?
Hakee zegt
Iedereen is het volledig eens dat de toenemende arbeidskrapte een gevaar is voor de groei van de economie en ook het voortbestaan van enkele ondernemingen. Dat is niet alleen het probleem van de ondernemers, maar ook voor onze hele samenleving.
Gelukkig zijn er technische ontwikkelingen waarmee meer werk door minder mensen gedaan kan worden en een groeiende verantwoordelijkheid bij de onderwijsinstellingen om de aansluiting bij de arbeidsmarkt te vinden. De digitale media (email, social media, cloud computing, video conferencing) kan ervoor zorgen dat ontwikkelingen sneller gaan. Veel sneller dan in het verleden. Ga maar eens na hoeveel tijd het kost om een werktekening per post te versturen en vergelijk dat is met document sharing online.
De afzender, ontvanger en de boodschap blijft hetzelfde, maar het medium is tegenwoordig steeds meer online. 94% van alle Nederlanders heeft beschikking tot internet met een snelle verbinding. Vergelijk dat eens met het bereikspercentage die kranten hebben, deze is nog maar 50%. Ondanks dit cijfer vind ik het trouwens kort door de bocht om te zeggen dat niemand meer de krant leest voor de personeelsadvertenties.
Waar ik vraagtekens bij heb is de ongecontroleerde toevlucht naar social media, vaak aangejaagd door de enorme wildgroei aan social media experts in het land. Net zoals elk ander mediakanaal is social media één van de honderden communicatiemiddelen die er bestaan. Ieder communicatiemiddel heeft haar eigen kenmerken en eigenschappen. Niet goed of fout, maar gerelateerd aan de afzender, ontvanger en boodschap het meest geschikt. Uiteindelijk blijft een ontevreden medewerker een ontevreden medewerker, dat verandert niet wanneer hij op facebook zit.
Anne Raaymakers zegt
Een ontevreden medewerker zal zelfs meer goed dan kwaad doen op Facebook, of elk ander social medium. De werkgever zal dus eerst en vooral moeten zorgen dat zijn personeel tevreden, blij, gelukkig is. En dan samen met zijn personeel social media intern en extern serieus in moeten gaan zetten voor image building.
mariette zegt
grot bedrijven al KLM weten al heel lang dat zij iets moeten doen aan de vergrijzing zoals bv leven lang leren en hrm beleid afstemmen op vergrijzing; mensen die zwaar werk verrichten tijdig omscholen; gebeurt niet want kost te veel geld. Ook de vakbonden hebben daar veel te weinig druk gezet. Dat HRM alleen nog maar beleid maken is en niets meer met zorg voor personeel is al jaren evident.Overigens is de opmerking dat tevreden medewerkers automatisch zorgen voor meer klanten wel ietwat te eenvoudig gesteld.
mariette zegt
overigens gaat de reactie dat meer werk door minder mensen efficient kan worden gedaan totaal voorbij aan waar de krapte zich ook zal openbaren; de zorg bijvoorbeeld en ook de bakker heeft niets aan call conferencing. waar het echt om gaat is een 1 op 1 contact en niet via social media maar gewoon face to face; daar haal je tevreden werknemers mee en tevreden klanten
Hakee zegt
Innovaties leiden tot nieuwe inzichten en mogelijkheden, bij defensie wordt geëxperimenteerd met pakken waarmee een individu enorm veel gewicht kan dragen (Adjiedj Bakas in één van zijn seminars over trends in de zorg). Dat betekent dat mantelzorgers meer kunnen dan in het verleden het geval was zonder zelf lichamelijke klachten te ondervinden.
De bakker zal innovatief moeten zijn en zijn ambacht verder moeten ontwikkelen om onderscheidend te blijven, als meester patisserie wint hij het immers van de C1000. Dat gaat met alleen witbrood niet lukken. Wie weet kan hij online een community bouwen met vaste afnemers.
Bovenstaande geldt overigens voor vele beroepsgroepen en sectoren.
Dat 1 op 1 contact belangrijk is, is zonder meer waar. Menselijk zelfs. Dat social media of elk ander digitale medium niet tot tevreden werknemers en/of klanten leidt kan ik niet bevestigen. Daarvoor zijn er teveel positieve ervaringen van mensen die bijvoorbeeld via email geholpen zijn met een klacht, mensen die zich veiliger voelen door ´Viedome´ of een relatie hebben gekregen via Relatieplanet.nl
ansjelienavogels zegt
Hartelijk dank voor jullie input! En vooral jullie betrokkenheid
dat zaken anders kunnen en misschien zelfs moeten.
Vandaag heb ik in Limburg een training “Hoe iemand iets te
leren” gegeven aan ondernemers en leidinggevenden uit de
horeca. Deze mensen willen graag werken met leerlingen.
Toen het om de werving ging kwam een advertentie in krant,
het ROC, het kenniscentrum beroepsonderwijs en mond tot
mond voorbij. En daar stopte het. Een oproep ophangen bij
de AH of een clubhuis was al een eye-opener. Laat staan
Social media als LinkedIn, Hyves of twitter inzetten!
Niet een van de 14 deelnemers gebruikte Social media,
en dus ook niet voor marketing.
En niemand was van het feit “vergrijzing” op de hoogte.
Maar het zijn wel 14 mensen die met plezier leerlingen
opleiden. Of jongeren met een rugzakje als autisme,
ADHD etc. begeleiden.
Maar dat kunnen ze alleen doen als het bedrijf winst
maakt en blijft bestaan.
En in Limburg hebben al veel horecabedrijven het
zwaar. Buiten het anti-rookbeleid en de recessie
hebben zij ook te maken het gegeven dat mensen
voor een paar centen naar Spanje en verder kunnen
vliegen. In sommige dorpen is al veel leegstand te
zien van detailhandel etc.
Jongeren vertrekken naar andere steden of andere
landen.
Wij hebben er met ons allen belang bij dat bedrijven
blijven bestaan. Maar de eerste stap moet beginnen
bij het bedrijf zelf. Wat kunnen zij doen?
Alleen maar problemen zien of juist mogelijkheden!