Deze vraag hoorde ik iemand stellen op een receptie van de gemeente Eindhoven.
We lachten erom want hij bedoelde organisatie. Maar later, toen ik met deze man in gesprek was, bleek er een drastische reorganisatie aan de gang te zijn in het bedrijf waar hij werkte.
Zijn verspreking wordt een Freudiaanse verspreking genoemd. Volgens psychiater Sigmund Freud is het een verspreking, die onbedoeld inzicht geeft in wat er (mogelijk onbewust of ontkend) speelt in de geest van de spreker.
En er speelde heel veel bij hem. Hij moest in het kader van de verandering op zijn eigen baan (wat hij al 15 jaar deed) solliciteren en minimaal 3 pluspunten en 3 minpunten benoemen. En hij zei, dat terwijl hij mij dit vertelde, het zweet hem in de handen stond.
Helaas is hij niet de enigste. Want bij veel, heel veel bedrijven wordt er gereorganiseerd.
Alleen, bij veel bedrijven slaat het reorganiseren door!
De ene is nog niet achter de rug en de andere staat al weer op stapel.
Bij sommige bedrijven lijkt het bijna dat het reorganiseren hun core business is geworden! Met alle onkosten van dien. Een beetje adviesbureau kost tonnen en het moreel van het personeel daalt door alle stress naar dure ziekmeldingen.
Maar wat is eigenlijk “reorganiseren”?
Laat ons beginnen met organiseren; dat is identificeren, verdelen en groeperen van uit te voeren werk, definiëren van verantwoordelijkheden, delegeren van bevoegdheden en vaststellen wie aan wie rekenschap moet geven, om mensen in staat te stellen zo efficiënt en effectief mogelijk samen te werken om de vooraf besproken doelen te bereiken.
Kortom; met goed organiseren komt alles aan bod! Doelen zijn duidelijk, men weet wat iemand wil en kan, en veranderingen door de beweging in de markt worden gezien als een uitdaging plus men begrijpt dat er soms afscheid genomen moet worden. Dat is transparant en met liefde voor het bedrijf, de klant en het personeel organiseren.
Reorganiseren wil dus niets anders zeggen dan dat men het niet goed heeft weten te organiseren!
En vaak is het maar de vraag wat het bedrijf met de reorganisatie wil realiseren. Met andere woorden de onderliggende agenda. Is het een open en transparante agenda? Of lijkt het op een transparante agenda, maar zit er een verborgen agenda onder? Helaas is dat laatste eerder een regel dan een uitzondering.
TIP voor de werknemer die betrokken is bij een reorganisatie; doe wat men vraagt, hou data bij en laat je niet gek maken!
TIP voor de werkgever; stop met reorganiseren en start met organiseren!
Rob zegt
Hoi Ansjelina,
je kent me, je weet wat ik het afgelopen jaar heb meegemaakt. Dan weet je ook dat ik het weer een geweldige Blog vindt.
ik ga de tekst weer op mijn FB plaatsen, als je het goedvindt.
groetjes
ROB